یزدما

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
انفعال دولت روحانی در خصوص یارانه ها در حالی صورت می گیرد که نمایندگان مجلس نیز دست دولت را برای ساماندهی و تعدیل این طرح بازگذاشته اند اما دولت روحانی از اقدام عملی موثر در این خصوص شانه خالی می کند.

دولت یازدهم در برخورد با موضوع طرح هدفمندی یارانه ها و پرداخت نقدی یارانه به عنوان میراث دولت قبل همیشه موضعی گیری کرده و در مقاطعی وزرای دولت تدبیر آن را مصیبت عظمی و ودر جای دیگر عذاب الیم دانسته اند اما آنچه قابل تامل است انفعال دولت در موضوع ساماندهی یارانه هاست که علی رغم این مواضع علیه این طرح، دولت روحانی از تصمیم گیری جدی در برابر آن خودداری کرده است.

این انفعال در حالی صورت می گیرد که نمایندگان مجلس نیز دست دولت را برای ساماندهی و تعدیل این طرح بازگذاشته اند اما دولت روحانی از اقدام عملی موثر در این خصوص شانه خالی کرده است که با اندک توجهی به انتقادات آن ها به این طرح از این مواضع دوگانه به راحتی می توان آگاهی یافت.

دولت یازدهم در ابتدای امر سعی فراوانی برای تشویق مردم به انصراف اختیاری از دریافت یارانه ها نمود اما نتیجه آنطور که دولت تدبیر پیش بینی می کرد به پیش نرفت و عملا این طرح شکست خورد، در مراحل بعدی نیز دولت روحانی انتقادات شدیدی را به این طرح وارد کرد و مجلس شورای اسلامی نیز برای حل این معضل دست دولت روحانی را برای حذف  میلیون پردرآمد باز گذاشت اما دولت روحانی به منظور بهره گیری انتخاباتی و یا ترس از ریزش آرا در انجام آن کوتاهی کرده است که همین موضوع سرنوشت یارانه ها را به انسان در حال احتضار بدل کرده است.

یکی از مواردی که از آغاز دولت روحانی به وفور می توان آن را مشاهده کرد، اجرای بد قانون هدفمندی یارانه هاست زیرا دولت در روند اجرای این طرح کوتاهی کرده و از اجرای کامل این برنامه شانه خالی کرده است و اکنون که مجلس اجازه حذف 5 میلیون پردرآمد و کاهش فشار به منابع پولی را داده است دولت به واسطه نگاه انتخاباتی خود به یارانه ها از اجرای قانون سرباز زده است.

در همین راستا دولت روحانی که در انتخابات 92 با رای شکننده 50 درصدی راهی پاستور شده است بیم آن دارد که در صورت حذف 5 میلیون پردرآمد از دریافت یارانه نقدی ، در انتخابات آتی با ریزش آرا و در نتیجه عدم تمدید دوره ریاستش بر قوه مجریه باشد اما از دیگر سو انتقادات شدید وی و وزرایش علیه این طرح را باید در راستای پروژه ای دانست که بر مبنای آن عده ای قصد دارد با تخریب دولت قبل علاوه بر مقبولیت سازی برای خود از رشد جریان رقیب نیز جلوگیری کنند.

حال باید دید دولت روحانی با این حجم گسترده از وعده های پرطمطراق خود در خصوص قانونگرایی، یارانه ها را سروسامان می دهد و یا اینکه این طرح به واسطه رسیدن به انتخابات 96 باید یک سال دیگر را نیز در حال احتضار به سر ببرد؟.

نویسنده: برزو بیک پور

  • میرجلیلی
  • ۰
  • ۰
زنان همواره نقش تاثیرگذاری در پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی داشته‌اند و یکی از عوامل اصلی پیروزی نظام جمهوری اسلامی در تمام زمینه ها بوده اند؛ بنابراین آنها در تحقق اهداف شعار امسال نیز تأثیرگذار بوده و می توانند در جریان بهره وری و تولید ملی سهم بسزایی داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند واین خود تدبیر هوشمندانه‌ای از سوی ایشان محسوب می‌شود؛ ازاین رو همگان مخصوصا بانوان باید نقش مهمی در تحقق شعار سال جدید داشته باشند.

«اقتصاد مقاومتی» اصطلاحی است که این روزها نقل محافل خبری و اقتصادی کشور شده و به معنای کاهش وابستگی‌ها، تأکید بر مزیت‌های تولید داخلی و تلاش برای خودکفایی زمینه توسعه و پیشرفت است؛ لذا باید در راستای تربیت و پرورش منابع انسانی خانواده به عنوان مهم‌ترین نهاد اجتماعی تلاش صورت گیرد تا زمینه توسعه اقتصادی در کشور فراهم شود.

زنان همواره نقش تاثیرگذاری در پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی داشته‌اند و یکی از عوامل اصلی پیروزی نظام جمهوری اسلامی در تمام زمینه ها بوده اند؛ بنابراین آنها در تحقق اهداف شعار امسال نیز تأثیرگذار بوده و می توانند در جریان بهره وری و تولید ملی سهم بسزایی داشته باشند.

در سالی که ابتدای آن با نام حضرت زهرا(س) مزین شده است زنان می‌توانند با توسل و الگوبرداری از این بانوی بزرگوار و با حفظ  شأن و منزلت زن مسلمان نقش خود را در تحقق این شعار ایفا کنند.

زن در خانواده در راستای تحقق «اقتصاد مقاومتی»  و به طور کلی فرهنگ و اقتصاد خانواده  نقش محورگونه ای را ایفا می‌کند؛ اصلاح الگوی مصرف باید از سوی مادر خانواده مدنظر قرار گرفته و با الگو شدن به دیگران منتقل کند.

همچنین «اقتصاد مقاومتی» با همگرایی، هم‌افزایی و انسجام در خانواده رخ خواهد داد و به جامعه منتقل می‌شود ودر این صورت تحقق شعار امسال هرچه سریعتر در کشور عزیز اسلامی ایران رقم خواهد خورد.

از مهم‌ترین مسئولیت‌های زنان در تحقق «اقتصاد مقاومتی» نهادینه‌کردن مصرف محصولات داخلی است؛ از این رو برای دستیابی اهداف مورد نظر باید بر مصرف محصولات داخلی فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

استفاده از توانمندی‌های بانوان به نحو احسن برای فرهنگ سازی «اقتصاد مقاومتی» و نهادینه کردن آن در فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و در نهایت انتقال آن به دیگر نسل‌ها می تواند کلیدی راه‌گشا باشد.

در نهایت باید در نظر داشت که با توجه به جایگاه والای زنان در اسلام و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به آنها، زنان همواره با تاسی از الگوی رفتاری بزرگ بانوی اسلام می‌توانند در مسیر درست گام برداشته ونقش خود در تحقق «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام وعمل» را به عنوان نیمی از جمعیت کشور به خوبی ایفا کنند.

زهرادهقان

  • میرجلیلی