یزدما

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 استان یزد به رغم برخورداری از پتانسیل‌های فراوان و ذخایر چشمگیر مادی و انسانی، نتوانسته‌ است به جایگاهی که شایسته آن است دست یابد و مردم دارالعباده همچنان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از این مشکلات رفته‌رفته حاد شده‌ و به مرز بحران رسیده‌اند. برای نمونه، موضوع کم‌آبی در استان یزد، از سطح یک مشکل متعارف فراتر رفته و آرام‌آرام در حال تبدیل شدن به بحران بی‌آبی است؛ بحرانی که جلوه‌های تلخی از آن را در مناطقی چون برخی روستاهای تفت و ... می‌توان به خوبی مشاهده کرد.

مشکل به هم ریختگی بافت جمعیتی در برخی مناطق استان نیز از دیگر معضلاتی است که این سال‌ها به شدت دامنگیر مردم دارالعباده شده و خانواده‌ها را در تنگنا قرار داده است. این معضل، بیش از هرچیز معلول صنعتی‌شدن بیش از حد استان یزد به طور کلی و به‌طور خاص برخی شهرستان‌هاست که بیش از حد متعارف، به سمت صنعتی‌شدن سوق یافته‌ و آسیب‌هایی بزرگ را بر شهر و استان تحمیل کرده‌اند.

آلودگی شدید هوا بخصوص در برخی مناطق و برخی روزها که عوارض مستقیم و غیرمستقیمی بر محیط زیست و سلامت شهروندان به جای گذاشته و می‌گذارد، از جمله دیگر معضلات بزرگ استان است که اگر برای مهار و کاهش آن تدبیری اندیشیده نشود، در آینده‌ای نه‌چندان دیر به مرز فاجعه خواهد رسید و پیامدهای عمیق و چه‌بسا جبران ناپذیر بر جای گذارد.

برای مردم قابل هضم نیست علیرغم روشن‌شدن چراغ‌های قرمز هشدار درباره بحران آب، آلودگی و ... برای واحدهای صنعتی آلاینده تدبیری عینی با مابه‌ازای بیرونی ملموس اندیشیده نشود و همچنان واحدهای صنعتی ناسازگار با شرایط اقلیمی و آبی استان مجوز بگیرند و راه‌اندازی شوند. دلایل متعدد و توجیهات فراوانی برای چرایی آغاز و استمرار چنین روندی قابل احصاست اما بی‌گمان اگر مدیریت استان اراده‌ای جدی با دیدی جامع و کلان‌نگر از خود نشان دهد  و نشان می‌داد- بسیاری از این معضلات مهار و سپس کاهش می‌یافت. تامل در سخنان سید ابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، می‌تواند گویای واقعیت‌های فراوانی در این باره باشد آن‌جا که در جلسه ماهانه جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی استان یزد، گفت: برخی رویه های موجود در مدیریت استان ناکارآمد است، هرچند موضوعات آب، امنیت و اقتصاد از اولویت های اصلی استان یزد به شمار می روند و پیگیری های لازم برای حل آن ها را انجام داده ایم اما گاهی پشت دروازه های مدیریت استان برای سرعت بخشی به برنامه ها متوقف می شویم!

به راستی آیا مدیریت استان در دولت یازدهم، از عملکرد خود رضایت دارد؟ مردم استان یزد در این باره چه نظری دارند؟!

نویسنده: فاطمه فائزی

  • میرجلیلی