یزدما

  • ۰
  • ۰

چند روز قبل که خبر برگزاری همایش "ایران کانکت 2016" در تهران منتشر شد، سیل انتقاد دلسوزان را به همراه داشت. در واقع انتقاد کارشناسان به این بود که در سطری از اطلاعیه سایت این همایش آمده بود: «علاوه بر ضوابط شرکت برگزار‌کننده این همایش شرایط الحاقی بر این سمینار حاکم است. شرکت در Euromoney برای افراد حقیقی و حقوقی که برابر مقررات بین‌المللی اتحادیه اروپا و دولت انگلستان در لیست تحریم قرار دارند به هیچ وجه مجاز نیست و این شرکت مجاز است امکان شرکت افراد را بر اساس این ضوابط بررسی نماید.»

در واقع این متن بیانگر اجرای تحریم‌ها برای اولین‌بار در قلب ایران یعنی تهران بود، براین اساس بسیاری از مسئولان ایرانی که به بهانه‌های مختلف از سوی آمریکا و کشورهای غربی در لیست تحریم قرار گرفته‌اند اجازه حضور در این سمینار را در کشور خودشان ندارند.

انتقادات به این مسئله واکنش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به همراه داشت و این وزرات خانه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این همایش صرفاً رویکرد فنی اقتصادی داشته و به هیچ وجه همایش سیاسی نیست لذا هیچ یک از مقامات سیاسی یا نظامی درخواست حضور در این همایش را نداشته‌اند. لذا طرح و ربط برگزاری این همایش به عدم امکان حضور برخی فرماندهان سرافراز کشورمان منطقی واخلاقی نیست، البته به منظور رفع هرگونه شائبه‌ای این شرط شرکت مذکور حذف شد.

هرچند شرط جنجالی شرکت مذکور حذف شد، اما آنچه مشخص است اینکه اگر اعتراض های رسانه ها و برخی نمایندگان مجلس نسبت به این مقوله نبود، از طرف دولت اراده ای برای حذف این بند وجود نداشت و برای مسئولان دولتی تحریم مسئولان ایرانی در قلب تهران چیز عجیب و مذمومی محسوب نمی شود!

همین رویکرد موجب شده که این بار شاهد تحریم برخی نهادهای داخلی توسط بانک های ایرانی باشیم! به طوری که گفته می شود یکی از بانک ها در پاسخ به درخواست یکی از نهادهای عمرانی و اقتصادی کشور اعلام کرده که با توجه تحریم بودن این نهاد و بر اساس تعهدات جدید از همکاری متقابل معذور است!

تعهدات جدیدی که این بانک به آن اشاره کمی کند که بر اساس آن نمی تواند با این نهاد عمرانی داخلی همکاری کند، به تهدات بانک مرکزی ایران در قالب FATF  مربوط می شود که بدون تصویب مجلس انجام شده است. قبلا هم در این رابطه نوشته بودیم که طبق تعهداتی که ایران در FATF پذیرفته، برخی از سازمان ها و نهادهای مورد نظر غربی ها در تحریم قرار دارند و بانک های ایرانی نیز بر اساس پیمان یاد شده، مجبور به عمل به تعهدات یاد شده هستند.

البته این هم از اقدامات برکات و تدابیر دولت یازدهم است که نهادی در داخل کشور توسط بانک های خود کشور تحریم می شود و بانک ها به راحتی اعلام می دارند که حاضر به همکاری با آن نهاد به خاطر اینکه در تحریم غرب قرار دارد نیستند!


ارسلان پورذهبی
  • ۹۵/۰۶/۱۶
  • میرجلیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی